آماده کردن خونه و دستشویی خرگوش



نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

دوستان عزیز لطفا پیش از اینکه خرگوش رو بیارید خونه ابتدا خونشو آماده کنید. همونطور که گفتم اصلا و ابدا به فکر قفس پرنده نباشید چون خرگوشا خیلی زودتر از اون که فکرشو بکنید بزرگ میشن ضمن اینکه لازمه از همون اول یه ظرف مناسب برای دستشوییش قرار بدید و طبیعتا ظرف بزرگ از درب کوچیک قفس پرنده داخل نمی ره و در نهایت خرگوش برای دستشوییش بد عادت میشه. برای درست کردن خونۀ مناسب خرگوش نیاز به قفسه های مشبک کتاب دارید. بله همون قفسه های فلزی رنگی رنگی. اما برای متصل کردنشون به همدیگه نمی تونید از بست های مربع شکل اونا استفاده کنید. اما 4 تا دونه بست مربع شکل هم بخرید و آخر سر وقتی خونه خرگوش آماده شد اونا رو کف قفس بچسبونید تا به جای پایه عمل کنه و قفس از زمین فاصله بگیره. برای وصل کردن قفسه ها به همدیگه لازمه از بست کمربندی استفاده کنید که از ابزار فروشی ها میتونید به راحتی تهیه کنید. تمام تصویرهای مربوطه رو آخر نوشته ها همراه با توضیح قرار میدم. باید توجه کنید که یکی از تیکه های قفس رو از یک طرف به بغل وصل کنید و از سه طرف آزاد باشه تا به جای درب ورودی قفس عمل کنه. 

یه سبد مشبک مناسب که دارای استحکام خوبی باشه تا بتونه وزن خرگوش رو تحمل کنه بعلاوه یه ظرف که این سبد روی لبه اون قرار بگیره هم برای دستشویی خرگوش نیاز دارید. عمق ظرف نباید خیلی بلند باشه ولی کمی دارای ارتفاع باشه (ارتفاع مناسب داشته باشه). ظرف و سبد کوچیک انتخاب نکنید و به فکر بزرگسالی خرگوش هم باشید وگرنه مجبور میشید بعد از یه مدت ظرف دستشوییشو عوض کنید و این کار خرگوشتون رو آزار میده. در ادامه تصاویر رو همراه با توضیحاتشون ببینید و بخونید:

 

تصویر شماره 1: می تونید توی این تصویر نحوه استفاده از بست های کمربندی رو ببینید. با فاصله های مناسب از این بست ها استفاده کنید تا تمام قسمت های قفس محکم و بدون تکون خوردن سر جاشون بایستند.

تصویر شماره 2: درب ورودی قفس رو میبینید که از یک طرف به کنار قفس متصل شده و از سه طرف دیگه آزاده و به این صورت امکان باز و بسته شدن اون وجود داره. مواقعی که لازمه در قفس رو روی خرگوش ببندید میتونید از یه تیکه پارچه یا هر چیز مناسب دیگه استفاده کنید. مواظب باشید چیزی نباشه که به خرگوش صدمه بزنه چون خرگوش عادت داره با چیزای اطرافش بازی کنه و شیطونه!

تصویر شماره 3: یه نمای کلی از قفس میبینید. من برای درست کردن این قفس از 4 تا تیکه مربع (رنگ زرد) و 6 تیکه مستطیلی (رنگ سبز) استفاده کردم. باید سایز تیکه ها رو به همین ترتیب با هم هماهنگ کنید وگرنه با هم همخوانی پیدا نمی کنن و قفس درست نمیشه و متوجه میشید مثلا 10 سانتی متر فاصله بینشون هست و هیچ جوری به هم وصل نمیشن پس لازمه که حتما از ترکیب قفسه های مربع و مستطیل استفاده کنید. از اون بست های پلاستیکی مربع شکل هم به عنوان پایه قفس هر چهار طرفش استفاده کردم که از زمین کمی فاصله بگیره که اگر خرگوش ادرار کرد زیاد تماسی باهاش پیدا نکنه تا تمیزش کنم. زیر قفس هم پلاستیک پهن کردم. روی سقف قفس موکت انداختم چون خرگوش اینطوری احساس امنیت میکنه.

تصویر شماره 4: بست های کمربندی رو میبینید که توی تمام ابزار فروشی ها با قیمت خیلی کم میتونید پیدا کنید. دو تا نکته در مورد این بست ها باید بهتون بگم. 

نکته اول: زمان استفاده از این بست ها روی طول بست ها دست بکشید. یک طرفش لیزه و یک طرفش زبر. شما باید وقتی بست رو میبندید قسمت زبر و دندانه دار رو به سمت داخل بگیرید و بست رو حلقه کنید. در واقع وقتی بست حلقه میشه قسمت زبر و دندانه دار باید به سمت داخل حلقه باشه و وقتی که بست رو میبندید صدایی شبیه به بسته شدن زیپ بده و به هیچ عنوان بعد از بسته شدن باز نشه. اگر بست رو اشتباه ببندید به راحتی باز میشه و در نتیجه خونه خرگوشتون باز میشه و میفته رو سرش و به حیوون آسیب میزنه.

نکته دوم: وقتی تمام بست ها رو بستید و از درست بسته شدن همشون مطمئن شدید و خونه استحکام پیدا کرد اضافات بست ها را از نیم سانتی متر بالاتر از قفل بچینید اما نکته ای هست که حتما حتما حتما باید بهش توجه بشه و اون نکته اینه که این بست ها بعد از چیده شدن خیلی برای خرگوش خطرناک میشن و از اونجایی که خرگوش حیوون خیلی بازیگوشی هست سر این بست های چیده شده ممکنه بخوره تو چشمش. پس کاری که باید بکنید اینه که سر هر بست رو بعد از چیدن چسب حرارتی بزنید طوری که اون تیزی و خطرناک بودن سر بست رو از بین ببره. 

 

توی تصویر بالا هم دستشویی مناسب خرگوش رو میبینید. کف این سبد آبی رنگ مشبکه. اگر سبدی که تهیه کردید داخل مشبک هاش توری های ریز هم داشت مثل اون توری های ریزی که گوشه های این سبد میبینید یا اینکه قسمتای مشبک سبد فاصله کمی از هم داشتند می تونید با یه کاتر داغ اضافات رو ببرید. مواظب باشید به خودتون صدمه نزنید  دونه های این قسمت مشبک باید اونقدری بزرگ باشه که پوپ های خرگوش ازش رد بشه و بیفته کف ظرف زیرش اما نه اونقدر درشت که پای خرگوش مدام بیفته داخلش.

ظرف زیر سبد هم باید کمی ارتفاع داشته باشه. داخلش می تونید مثل من مقوا بزارید یا خاک یا تراشه چوب. اما توجه کنید که اونقدر مقوا، خاک یا تراشه نریزید که باعث بشه فاصله بین سبد و ظرف خیلی کم بشه. باید یه فضای خالی بین کف سبد و کف ظرف بمونه. اینطوری اگر احیانا پای خرگوش از قسمت مشبک سبد رد شد به مواد کثیف داخل ظرف برخورد نمیکنه و حیوون تمیز میمونه.

اگر قفس خرگوش همیشه توی محیط خونه هست باید روزی یک مرتبه دستشوییش تمیز بشه و حداقل هفته ای یک مرتبه با سرکه شسته و بعد کاملا سرکه ها آبکشی بشه تا بوی ادرار خرگوش از ظرف گرفته بشه و ضد عفونی هم بشه. به هیچ عنوان از هیچ ماده دیگه ای استفاده نکنید. اگر خونه خرگوش داخل تراس هست هفته ای یک مرتبه هم می تونید ظرفشو تمیز کنید و مشکلی نداره. 

در پست های بعدی نحوه آموزش دستشویی به خرگوش و اینکه توی خونه نگهداری بشه یا توی تراس مفصل صحبت میکنم.

 نوشته شده در وبلاگ مرجع نگهداری صحیح از خرگوش خانگی

صفحه اول



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:8 + تعداد بازديد : 79